
Att ha bra tajmning på börsen är mycket svårt och magkänslan är bevisligen inte alltid rätt. Flertalet studier har gjorts på ämnet och har landat i samma slutsats: Det är i det närmaste omöjligt för en stor grupp investerare att ha rätt tajmning på aktiemarknaden.
Lösningen på problemet är att ta hjälp av det klassiska spartipset som är lika enkelt som det är effektfullt – att månadsspara.
Om genomsnittssvensken hade fördelat sitt nettosparande de senaste 13 åren med ett lika stort belopp varje månad hade portföljen i dag varit hela 40 procent större. Enbart baserat på de belopp som har nettosparats i aktiefonder de senaste 15 åren, hade det gett spararna över 250 miljarder kronor mer på fondkontot. Att lita på sin magkänsla, som ofta innebär att sälja när börsen redan gått ner eller köpa när börsen redan gått upp, visar sig alltså vara kostsamt.

No responses yet